Kring van Catalinazeilers

Passie voor zeilen

Toekomstvisie van de Kring van Catalinazeilers

vastgesteld door bestuur 12-10-2023


De Kring heeft de afgelopen jaren te maken gehad met een aflopend ledenaantal en het Bestuur van de Kring heeft zichzelf de vraag gesteld op welke wijze wij de Kring gezond kunnen houden. Er zijn daarbij o.i. 2 vragen van belang

  1.  wat is de reden van de terugloop Ledental, en
  2.  wat bieden we als Kring aan onze leden, i.c. wat maakt de KVCZ aantrekkelijk om lid van te zijn.

Nadat we als eerste deze bovenstaande punten nader hebben beschouwd, komen we met aanbevelingen onder het laatste punt van deze notitie,

3.  wat stelt het Bestuur voor.


1. Terugloop ledenaantal
Het teruglopen van het ledental van de Kring heeft als belangrijkste oorzaken de Corona epidemie en de vergrijzing van de leden.
In de eerste plaats corona: de pandemie duurde twee achtereenvolgende jaren en daardoor is het verenigingsleven nagenoeg tot stilstand gekomen door het COVID 19 virus; dit heeft bij alle verenigingen een behoorlijke negatieve invloed gehad op de ledenbestanden, ook van de Kring. Veel clubs hebben met name problemen om vrijwilligers te krijgen om de club te ondersteunen; bij de Kring speelt dat niet echt.
Ook verliezen we nogal wat leden door alom ingetreden vergrijzing. Veel ouderen verkopen hun Catalina en beëindigen daarmee het lidmaatschap. Hoewel hun boten wel weer een nieuwe eigenaar krijgen verdwijnen deze veelal uit zicht.
Doorstroming waar jongere Catalinazeilers (bijvoorbeeld jonger dan 40 jaar) is niet meer zo vanzelfsprekend.  Zij zijn vaak veel tijd kwijt het verenigingsleven van hun kinderen, besteden daar veel geld aan, reizen veel, meer dan een keer per jaar vakanties, moeten duur aan schaarse huisvesting, en hebben nog meer interesses die ook een aanslag doen op hun budgetten.
Toen De Vaart Yachting nog dealer was van de Catalina‘s kregen de nieuwe eigenaars die bij De Vaart een Catalina kochten een promotie brochure om lid te worden van de Kring Van Catalina Zeilers. Ook was De Vaart de plaats waar we onze ALV hielden.
Alleen dat al maakte het aantrekkelijk om te komen! Nu De Vaart is geen dealer meer is van Catalina zeilschepen, is het niet duidelijk of via een andere scheepsmakelaar promotie wordt gemaakt voor de KVCZ.
Voor de jeugd zijn er ook andere alternatieven voor kajuitzeilen, want voor de watersport als zodanig is wel interesse maar dan voornamelijk voor de snellere watersport: kitesurfen, surfen met foils, speedboten zijn in, en andere mogelijkheden zoals suppen, wat laagdrempelig en goedkoop is.
Bovenstaand maakt duidelijk dat we, willen we als Kring ons bestaansrecht behouden, actie moeten ondernemen. Enerzijds gaat het dan om mogelijk actievere ledenwerving (de Catalina’s die verkocht worden gaan niet naar de sloop!). Anderzijds moeten we voor onze leden een zekere aantrekkelijkheid hebben en behouden.

2. Wat maakt de KVCZ aantrekkelijk om lid van te zijn
De aantrekkelijkheid van onze Kring zit volgens het Bestuur in enerzijds de plek waar veel kennis rond onze schepen aanwezig is en de door onze leden bevaren wateren, en anderzijds de geboden mogelijkheden om met gelijkgestemde Catalina zeilers samen te komen.

Kennisdeling
Als Kring zijn er twee kennisgebieden die we met onze leden kunnen delen. Deze betreffen kennis rond onze schepen qua onderhoud, vernieuwingen en praktische kennis qua varen en de zeilgebieden. Een vorm daarvan was de in het verleden gehouden dag waarin het varen op de motor in de praktijk kon worden opgedaan. Met name de rompvorm in relatie tot de schroef en de 1 of 2 handel bediening van de motor vraagt vaak extra aandacht. Daarnaast het houden van evenementen waarin als hoofddoel geldt het in goede sfeer samenzijn met gelijkgestemde booteigenaren, en waarbij tevens de uitwisseling van handigheden aan boord een belangrijk gespreksthema is. Bij een groter gezamenlijk evenement zoals bv de ALV kunnen naast eigen leden als spreker ook gastsprekers als trekker dienen.
Ten behoeve van de kennisuitwisseling is de website van de Kring (www.catalinazeilers.nl) een prima medium. Daar zou bijvoorbeeld een Kennisbank kunnen worden ingericht waarin eenieder zijn klussen en ervaringen in kwijt kan. Deze Kennisbank is dan voor de leden te bezoeken om te zie welke klussen er zijn uitgevoerd en daarmee bereikbaar zijn voor inwinnen van informatie hierover. Deze informatie-uitwisseling vindt nu vaak plaats via het bellen met Bestuursleden die dan een naam doorgeven van een lid waar kennis is over de gestelde vraag. Uiteraard zover aldaar bekend.
Daarnaast kunnen leden bijeenkomsten worden gebruikt om over van tevoren bij de leden geïnventariseerde klussen te bespreken. Er zijn diverse leden binnen de Kring die reeds vele klussen hebben opgepakt waardoor de inrichting van zo’n Klussenbank of Kennisbank geen probleem hoeven zijn.

Samenkomsten
Een evenement van de Kring heeft als doel een informatieve en gezellige bijeenkomst, het liefst georganiseerd op telkens weer nieuwe locaties. In de praktijk blijkt dat laatste best lastig omdat je het liefst wat centraal wil samenkomen terwijl bij plekken in uithoeken de bereikbaarheid van onze leden die door heel Nederland woonachtig zijn alsmede de weersomstandigheden spelbreker kunnen zijn.
Ons huidige leden aantal maakt het organiseren van een activiteit steeds lastiger omdat bij een te geringe opkomst of de eigen bijdrage te hoog wordt of het financiële risico voor de Kring te groot.

 3. Wat stelt het Bestuur voor?
Dit vraagt om een nieuwe en andere benadering van de organisatie van activiteit. In de eerste plaats

De Organisatie van evenementen of samenkomsten
Het Bestuur stelt voor om de organisatie van evenementen en /of samenkomsten te vereenvoudigen. Binnen de Kring is op dit moment al een dergelijke organisatie succesvol van toepassing, namelijk op het Zuidelijke Evenement, waar gemiddeld zo’n 3 tot 5 schepen aan deelnemen. Vertaald naar de huidige nomenclatuur zijn dit een soort van pop-up evenement kunnen worden genoemd, wat met ‘de losse pols’ wordt georganiseerd. Hoe gaat dit in zijn werk?
Er wordt een datum gepland, en een locatie waar men elkaar ontmoet, men meldt zich aan, en daarna regelt de organisator vanuit de losse pols wat nodig is, en dat is het. Wanneer de deelnemers bekend zijn wordt een WhatsApp groepje aangemaakt. Communicatie gaat via deze groep en geeft de organisator maximale flexibiliteit.
Wat houdt ‘de losse pols’ zo’n beetje in?
• De steiger borrel wordt door de deelnemers georganiseerd op een of twee van de boten of een plek ergens in de haven waar men ligt en Iedereen brengt zijn eigen drank mee. Deze ‘Bring Your Own’ is toegepast bij het Hemelvaart evenement dit jaar In de Buys haven en werkte ook prima. Ook in het Zuidelijk evenement is dit de gewoonte.
• Liggeld voor de boot betaalt men zelf. Bij kleine evenementen is het niet nodig om vooraf ruimte te reserveren voor de deelnemers in een jachthaven. Tot maximaal 6 boten is altijd wel ruimte in jachthavens. Komen er meer dan 10 schepen dan kan de behoefte aan ligplaatsen aangemeld worden in de haven waar het evenement wordt georganiseerd. De organisator kijkt dan in overleg met de havenmeester wat mogelijk is.
• Gezamenlijk eten: vooraf geen afspraken maken met restaurants. De organisator weet wat er mogelijk is en regelt e.e.a. ter plaatse wanneer het aantal deelnemers bekend en afspraken worden op voorhand gemaakt hoe de betaling van de maaltijden zal worden geregeld. Gezamenlijke BBQ organiseren kan ook en dan betalingen b.v. via Tikkie.
• Slecht weer of andere omstandigheden waardoor een evenement wordt gewijzigd of afgelast kan via de WhatsApp groep doorgegeven worden en daarmee is dan de organisatie een stuk eenvoudiger en flexibeler dan wat we tot nu toe hebben gedaan.
Het oprichten van een Kennisbank
Bij het sub-hoofdje Kennisdelen is reeds aangegeven wat hiermee wordt bedoeld. Op de website zal dit verder worden vormgegeven indien hier door de Leden wordt aangegeven dat er behoefte aan is.
Hoe ziet de Kringagenda voor evenementen nieuwe stijl er dan uit?
Het Bestuur maakt een jaarprogramma voor evenementen waarbij wordt aangegeven wanneer of in welke periode van een maand een bepaald evenement zal worden georganiseerd en wie vanuit het Bestuur daarop aanspreekbaar is. Dit wordt gecommuniceerd met de leden van de Kring op de ALV en via de Nieuwsbrieven. Daar wordt deze agenda vastgesteld, en met de leden die aanwezig zijn gecommuniceerd of er nog andere pop-up evenementen zouden kunnen worden opgenomen in de agenda.
Deze agenda verschilt dan ook niet zoveel met de huidige vorm maar de organisatie gaat dan wel in de ‘losse pols vorm’.
Actievere ledenwerving
Rest nog het vraagstuk van nieuwe leden. Het Bestuur wil een actieve ledenwerving opzetten, om de Catalina’s die ooit tot de vloot van Leden van de KVCZ hoorden, er weer bij te krijgen. Wij stellen voor dit op de volgende manier aan te pakken:
1. Leden administratie raadplegen om te zien of beëindiging van het lidmaatschap een gevolg is van de verkoop van de boot.
2. De ex-leden van de Kring die hun boot hebben verkocht aanschrijven/benaderen of zij informatie hebben over de nieuwe eigenaar kunnen verstrekken: naam, adres, nieuwe bootnaam, etc.
3. Vanuit het Bestuur of de voormalige leden de nieuwe eigenaren proberen te interesseren voor een lidmaatschap van de Kring.
4. Scheepsmakelaars die een Catalina te koop hebben liggen benaderen en informatiemateriaal beschikbaar stellen over de KVCZ.
5. Promotiemateriaal beschikbaar stellen voor de leden om dit te kunnen geven aan een Catalinazeiler die zij onderweg tegenkomen.
Ten slotte.
Deze notitie is bedoeld om onszelf als KVCZ tegen het licht te houden en met onze leden in discussie te gaan over onze nieuwe koers. De aankomende ALV is een mooie gelegenheid om hierover met elkaar van gedachte te wisselen. Uiteraard kent een ALV een Aantal verplichte onderwerpen zoals de Bestuurswisselingen, vaststelling van de financiële situatie en de begroting.
Naast deze zaken willen we ook meer tijd geven aan informatieve over onderwerpen waarbij in eerste aanleg gekeken wordt naar interessante informatie voor de leden van de Kring.
De vragen die bij het Bestuur leven naar aanleiding van deze notitie zijn:
I. Wat is uw mening over deze notitie en de voorgestelde aanpak t.a.v. de organisatie van evenementen, kennisdeling/kennisbank, samenkomsten en ledenwerving
II. Wat mist u in de analyse van het Bestuur over het reilen en zeilen van de KVCZ
III. Zou u een bijdrage kunnen leveren aan de Kennisbank
IV. Welke ideeën heeft u die het lidmaatschap van de KVCZ nog aantrekkelijker maakt.
Schriftelijk reageren op deze notitie kan op de ALV of eerder via  info@catalinazeilers.nl

Bij voorbaat dank voor het lezen en reageren,

Het Bestuur van de Kring van Catalinazeilers.