Kring van Catalinazeilers

Passie voor zeilen

Wat houdt de CE-markering van een uw Catalina zeiljacht in?


Op vrijwel de meeste Catalina zeiljachten in Nederland zul je een plaatje met een CE-markering aantreffen. Als het bouwjaar na 15 juni 1996 of later ligt Is dat zelfs verplicht. Vaar je in een Catalina van voor 15 juni 1996 dan is er geen verplichting van CE-keur, meestal hebben die jachten dan ook geen CE-markering.
De aanleiding tot dit artikel lag bij een vraag van een lid dat zijn Catalina wilde verkopen, maar het ontbrak aan een CE-markering (plaatje) en dat gaf problemen bij de verkoop.
In dit artikel leggen we je uit wat de CE-markering van een boot inhoudt en gaan we in op als dat niet aanwezig is op je jacht met een bouwjaar na 15 juni 1996.
Wet pleziervaartuigen
Alle nieuwgebouwde of door particulieren of importeurs van buiten de Europese Unie ingevoerde recreatievoertuigen met een lengte tussen de 2,5 en 24 meter moeten voldoen aan bepaalde milieu- en veiligheidsregels en -voorschriften. Deze regels zijn vastgesteld in de Wet Pleziervaartuigen 2016, waar deze vaartuigen dus onder vallen.
Deze wet is dan weer gebaseerd op Europese wet- en regelgeving. Europese eisen
Het begon allemaal met Richtlijn 94/25/EG, die is gebaseerd op de beginselen van de nieuwe aanpak, die uiteengezet zijn in de resolutie van de Raad van 7 mei 1985 over een nieuwe aanpak op het gebied van de technische harmonisatie en normalisatie binnen de Europese grenzen.
De Richtlijn 94/25/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 juni 1994 kreeg in 1996 wettelijke kracht (vandaar de datum 15 juni 1996.
Vervolgens is de richtlijn in 2003 weer gewijzigd in de Richtlijn 2003/44/EG met als ingangsdatum 16 juni 2003. Vervolgens is die in 2013 opnieuw gewijzigd, Al die ambtenaren in Brussel moeten nu eenmaal werk houden.
Naast een uitbreiding van vaartuigen (in 2003) is het voor ons als Catalinazeiler alleen belangrijk omdat vanaf dat moment er ook andere regels gelden voor welke documenten er bij het schip horen, en in 2013 kwamen daar nog weer regels bij, met name rond milieu.
Terug naar de CE-markering
Een van de eisen waaraan vaartuigen moeten voldoen, zoals bepaald in de Wet Pleziervaartuigen, is dat ze zijn voorzien van een CE-markering. Die CE-markering is een Europees productlabel voor vaartuigen die voldoen aan de op het gebied van constructie, uitrusting, uitstoot en milieu.
Je ziet de CE-markering vaak in de vorm van een ‘bouwers plaatje’ of ‘CE-plaatje) aan boord van uw Catalina zeiljacht. Het plaatje moet worden aangebracht op een zichtbare plaats vanaf de stuurstand (meestal bij de kajuitingang) . Daarnaast moet er een zogenoemde WIN-code (Watercraft Identification Number (soms ook wel HIN-code (Hull Identification Number)) of rompidentificatienummer, zijn aangebracht aan stuurboordzijde op de spiegel van het vaartuig. Ook is het verplicht de gebruikershandleiding te overhandigen als een boot in de handel wordt gebracht.


Het Bouwersplaatje of CE-plaatje
Op het bouwer plaatje staat de volgende informatie:
• de naam van de fabrikant;
• de CE markering; de ontwerpcategorie;
• de maximale belasting aanbevolen door de fabrikant;
• het maximale aantal personen aan boord dat is aanbevolen door de fabrikant.
Op de meeste Catalina’s ziet het er zo uit.
Op dit plaatje kun je dus in één oogopslag zien voor welk type wateren jouw boot ontworpen is. Links boven het CE-merk logo, daaronder het Notiffied Body’s Identifications Number (het nummer van het de keurings instantie. En daaronder de Categorie, A staat voor oceaan, B voor zee, C voor kust en D staat voor beschutte wateren. Rechts boven de Fabrikant met daaronder het typenummer, daaronder het geadviseerde maximumaantal personen en bagage en dan als laatste het motorvermogen in KW.
Het Notiffied Body’s Identifications Number 0609 staat dan voor het IMCI
Het IMCI zetelt in Brussel en heeft dus de certificaten afgegeven voor de Catalina zeiljachten die in Europa rondvaren.
Technisch dossier
Fabrikanten van pleziervaartuigen moeten een technisch dossier aanleggen van het pleziervaartuig (of onderdeel) dat ze in de handel brengen. Zij moeten zo'n dossier 10 jaar bewaren. Hiermee kunnen zij aantonen dat het vaartuig aan de veiligheidseisen voldoet. Dit technische dossier hoeft geen onderdeel te zijn van de boot, zoals de handleiding wel Bij de boot hoort.
Verplicht
De CE-markering, WIN-code, verklaring van overeenstemming en de gebruikershandleiding zijn verplicht. Biedt een verkoper een nieuw pleziervaartuig te koop aan zonder deze zaken, dan is hij in overtreding zegt de wet.
Keuring en toezicht
De Inspectie Leefomgeving en Transport houdt toezicht op de Wet pleziervaartuigen met name waar het gaat om het aanbrengen van de CE-markering en de verantwoordelijkheden van de fabrikanten, distributeurs en importeurs. De ILT ziet erop toe dat de CE-markeringen terecht worden aangebracht en kan handhavend optreden wanneer dat niet het geval is.
De ILT heeft drie instanties aangewezen die pleziervaartuigen mogen keuren (in Nederland) om CE-markeringen te verstrekken:
• Dutch Certification Institute ,
EMCI-register en het
• European Certification Bureau Nederland.
Buiten Nederland zijn er natuurlijk ook van die keuringsinstituten en dan is het IMCI
een belangrijke want die heeft de certificaten van de Catalina’s die in Europa rondvaren afgegeven.
Tot zover wat algemene informatie met in het artikel een aantal links voor meer en uitgebreidere informatie, Leuk om te weten en als al de documenten aanwezig zijn bij uw Catalina mooi bewaar ze goed en nog veel vaarplezier met mocht u hem ooit verkopen weinig problemen.
Maar wat nu als de documenten niet in orde zijn wat dan, dat leest u in het volgende artikel.